Hello Mindenki!
Korábban írtam egy rövidke cikket arról, hogy aki elkezd társasjátékozni, az milyen játékokkal induljon el. Igazából semmi konkrétumot nem mondtam, csak nagy általánosságban puffogtattam közhelyeket. Ezért most, ebben a cikkben, konkrét leszek, és pontosan 12 játékot fogok ajánlani, remélem, így elsőre, kezdésnek elég lesz. :)
Szeretném hangsúlyozni, attól, hogy egy játék nekem bejön, Neked nem biztos, hogy be fog. Nem ismerlek, kedves Olvasó, aki ezen sorokat most olvasod, de megpróbálok a lehető legjobb tudásom szerint a segítségedre lenni. Olyan társasokat fogok ajánlani, amelyek zöme díjnyertes vagy valamilyen kategóriában jelölt volt. Ami még közös ezekben a játékokban, hogy most, 22 januárjában, ahogy néztem az árakat, egyik sem haladja meg a tízezer forintot, viszont vannak köztük pár ezer forintért beszerezhetők is. A mai modern társasjátékok áraihoz képest ezek igazán olcsónak számítanak. Mindenképpen ajánlott utána olvasni ezeknek a játékoknak, bemutató videókat nézni, fórumokat olvasni, de leginkább kipróbálni őket. És ha megtetszettek, bejöttek, akkor meg lehet őket vásárolni, és biztos vagyok benne, hogy igazi ékkövei lesznek a háztartásoknak.
Az alábbiakban olyan társasjátékokat szeretnék a figyelmetekbe ajánlani, amelyek elsősorban kezdő, a társasjátékokkal most ismerkedők számára lesznek ideálisak, könnyen tanulhatók, könnyen taníthatók, gyerekekkel is játszhatók, működnek kevesebb-több játékosszámmal is, játékidejük vagy rövid (15-30 perc), de ha hosszabb, akkor sem haladja meg az egy órát.
Ha egyedül vagy, nincs kivel játszanod, akkor sem kell elkeseredned, léteznek kimondottan egy főre készült játékok. Ami elsőre eszembe jutott, az Onirim (1-2 fő, 15 perc, 2010.). Játékosszámra ugyan 2 van írva, de nem tudom, ezt hogyan lehet ketten játszani, hidd el, ez egy egy fős kártyajáték. Jelenleg nem kapható, maga a játék nyelvfüggetlen, kártyajátékról beszélünk, viszont applikáció formációban elérhető és a telefonodra telepíthető. Hármasával kell gyűjteni az azonos színű kártyákat, de két egyforma jelű nem kerülhet egymás mellé, illetve ha van nálad kulcs szimbólumú kártya, és feljön egy ugyanolyan színű ajtó, egyből kinyithatod, különben a három lap nyitja. Négy szín van, mindegyikből 2-2 ajtót kell kinyitni, és akkor nyertél. Igen ám, de van 10 fekete gonosz lény, ami, ha feljön, akkor vagy be kell áldoznunk egy kulcsot, vagy el kell dobni a kezünkben lévő összes lapot, vagy a húzópakli felső 5 lapja kerül a dobópakliba. Ha elfogynak a lapok, mielőtt a 8. ajtót is kinyitnánk, a rémálomban ragadtunk, vagyis elvesztettük a játékot. A másik, a Ganz schön clever (1-4 fő, 30 perc, 2019.), ami egy fővel is kiváló szórakozás, ráadásul ezt neten is játszhatod, ha ide kattintsz. Itt 6 különböző színű kockákkal dobsz és az eredményből egyet kiválasztasz, és beírod a lapodra. Ezután újra dobsz, majd még egyszer és összesen 3 kockát használsz fel, ellenfeleid pedig a maradék háromból 1-1-et. Lesznek majd újra dobási és plusz kocka felhasználási lehetőségek. A végén összeszámoljátok a pontjaitokat, és aki a legtöbbet gyűjtötte, nyer. Igazi gémer játék!
Párosan szép az élet, avagy kimondottan ketten játszható játékok. Az első, azt hiszem, elég egyértelmű, ez pedig a 7 csoda: Párbaj (2 fő, 30 perc, 2016.). Szenzációs játék, az alap 7 csoda 2 fős verziója, szerintem jobb, mint az alapjáték, ha van egy ember, akivel le tudsz ülni játszani, (feleséged/férjed, barátod/barátnőd, gyereked, testvéred) akkor ez a Ti játékotok lesz! Itt 3 fordulón keresztül próbáljátok a legnagyobb római birodalmat felépíteni kártyákból, fejlesztve a tudományt, a kereskedelmet és a hadsereget. A szabályok egyszerűek, az újrajátszhatóság nagy, remek taktikai-stratégiai kártyajáték. És akkor legyen még egy párbaj, ez pedig a Bang! kártyajáték szintén 2 fős verziója, a Bang! A párbaj (2 fő, 30 perc+ 2016.), amit én nagyon szeretek. Az a jó benne, hogy ebben nem lehet kiesni, (az alapjátékot ezért nem szeretem) és úgy játsszátok, ahogy akarjátok, értem ez alatt azt, hogy alapból 4-4 karaktere van mindenkinek, de ha rövid partit akartok, akkor csak 2-2-t tesztek be, ha hosszabbat, akkor 5-6-ot. Egyikőtök a banditákat irányítja, másikótok pedig a sheriff embereit. Kártyákat játszotok ki a kezetekből és megpróbáltok minél több lövést, azaz bang-et bevinni az ellenfélnek. Jó móka! :) Végezetül itt említenék meg egy kooperatív, szintén kártyajátékot, a Hanabit (2-5 fő, 25 perc, 2014.), mégpedig azért, mert szerintem 2 fővel működik a legjobban. A játék trükkje, hogy egymás lapjait látjátok és megpróbáltok egymásnak segíteni, hogy a lehető legtöbb tűzijátékot hozzátok létre. Egy tűzijáték akkor tökéletes, ha az 5 kártyalap növekvő sorrendben kerül egymásra 1-5-ig. Összesen 5 szín van, tehát 5 tűzijátékot készíthettek. Viszont a segítségadások száma korlátozott, ráadásul egyszerre csak egy dolgot mondhattok a másiknak, vagy az azonos színű vagy pedig az azonos értékű lapokra mutathattok rá. Igazi memória játék, pici szerencsével, de ha ügyesek vagytok és figyeltek, ki fogjátok tudni rakni mind az 5 tűzijátékot.
A következő játékok min. 3 fővel játszva jók, bár lesznek köztük olyanok is, amelyek 2 fővel is remekül működnek. Nézzük!
Carcassonne (2-5 fő, kb. 45-60 perc, 2001.) – Lapkalehelyezős játék, amiben a játékosok a fejjel lefordított lapkákból húznak egyet, majd felfordítva azt, lehelyezik egy, már előzőleg lerakott lapka mellé (minél több lapka van lent, annál több a lehetőségünk). Fontos, hogy a lehelyezett lapkát (négyzet alapú) egy másik, már korábban lehelyezett lapka mellé kell raknia úgy, hogy a két él, ami egymással érintkezik, szabályos legyen, pl. mező oldal csak mező oldallal érintkezhet, út csak úttal, vár csak várral. . A lapkák várat, utat, és templomot ábrázolnak, mindre tehető 1-1- figura, ami addig nem vehető vissza, amíg a vár nincs befejezve, az út nincs lezárva, a kolostor pedig nincs körbe építve. Ezen kívül mezőkre is tehető bábu, de az a játék végéig ott marad, akkor viszont minden befejezett várért, amit „lát”, a játékos kap 3-3- pontot. A bábuk száma kevés, ezért nagyon meg kell gondolni, mikor és hova tesszük le őket, mert ellenfeleink jól kibabrálhatnak velünk. 2001-ben az Év játéka volt (Spiel des Jahres). Rengeteg kiegészítő megjelent hozzá, tavaly pedig megjelent egy jubileumi kiadás a 20. évforduló alkalmából. Kezdő játéknak tökéletes választás!
Mint ahogy tökéletes első játéknak a Catan telepesei (3-4 fő, kb. 60 perc, 1995.), ami szintén egy német játék. Itt hexa lapkákat teszünk le a játék elején egy „vízzel” körbezárt területre, de a lapkák lehelyezése játékonként változó. Ezekre számok kerülnek, majd 3 lapka találkozási pontjára mindenki lehelyez a játék elején 2-2 lakóházat. Kockadobós játék, amelyben a kocka értéke után azok a területek termelnek, amelynek az értékét kidobtuk, és az ott található épületek játékosai nyersanyagot kapnak, amiből épület fejlesztést, útépítést, speciális kártyákat ill. újabb lakóházakat vehetnek. Aki előbb eléri a játékban a 10 pontot, ő a nyertes. Nagy szerencsefaktorú játék, de nagyon hangulatos, érdemes vele próbát tenni.
A Gazdálkodj okosan! helyett ajánlom az Álomház (2-4 fő, kb. 30 perc, 2017.) című játékot, ami egy könnyen tanulható, könnyed, rövid (kb. 30 perc) családi játék, amelyben, ahogy a címe is mondja, megépítjük, pontosabban berendezzük álomházunkat, s közben felfogadhatunk mindenféle mesterembereket, dekorációkat kaphatunk, de a tetőre is figyelni kell, a színére és a darabszámra is. Tehát egy kicsit kell benne agyalni, 2 fővel igazi gémer játékká válhat, figyeljük a másikat, milyen lapokat vesz, hova helyezi le a házában. Családos szülőknek nagyszerű hétvégi kikapcsolódás lehet ez a gyönyörűen illusztrált társasjáték.
A Csillagvadászok (2-6 fő, 15-30 perc, 2019.) egy igazán színes, cuki alkatrészekkel, jópofa hőskártyákkal rendelkező amolyan programozós játék, ahol kártyák segítségével mozgatjuk az űrben a kis figuráinkat. Célunk, hogy minél több színes csillagot összegyűjtsünk, és mi rendelkezzünk a játék végén a legtöbb ponttal. A gravitáció, vagyis a pályáról való ki-majd a másik végén való belépés trükkös része a játéknak. A játékot simán játszhatják gyerekek is, 6-7 éves kortól már simán lehet, és mivel a játékidő igazán rövid (kb. 20 perc egy parti), így akár többet is lejátszhatunk belőle egymás után. Minden játékosszámmal kitűnően működik.
Egy szintén könnyed, gyorsan tanulható, rövid, bevezető játéknak kifejezetten ajánlott társas a Splendor (2-4 játékos, 30 perc, 2014.). Minden játékosszámmal jól működik, gyerekekkel is játszható. Drágaköveket (korongok) gyűjtünk, ezekből kártyákat vásárolunk, ezeket színenként egymásra pakolgatjuk, különféle 3 pontot érő lapkákat vásárolhatunk meg, a lapoknak is vannak értékei (1-5-ig) és aki előbb összegyűjt 15 pontot, az nyeri a játékot.
Bár a Pandemic (2-4 fő, 45-60 perc, 2014.) kooperatív játék nem kifejezetten könnyű, mármint nyerni nehéz benne, könnyen tanulható és viszonylag könnyen is tanítható. Játszható ugyan két fővel, sőt, mint a kooperatív játékok általában, akár egyedül is, de ez a játék 4 fővel az igazi. Mindannyian egy kutatócsapat egy-egy specialistájának a bőrébe bújtok és megpróbáljátok kikutatni a Földet veszélyeztető 4 vírus ellenszerét (elég aktuális a téma). Sajnos azonban az időtök véges (ha elfogy a húzópakli, vesztettetek), ha elszabadul egy vagy több vírus (felkerül az utolsó víruskocka a táblára és még kellene feltenni belőle), az is vereséget jelent, és ha túl sok járványkitörés szabadul el a bolygón, akkor is elvesztitek a játékot. Nyerni viszont csak egyféleképpen tudtok: ha kifejlesztitek mind a 4 vírus ellenszerét. Ebben a játékban tényleg össze kell dolgoznotok és használni kell a karaktereitek képességeit, mert csak így lehettek a végén az emberiség ünnepelt hősei.
S végül, de nem utolsósorban, egy jó kis partijátékot hagytam a végére, ez pedig a Tokió királya – A pusztítás éjszakája (2-6 fő, 30-60 perc, 2020.). Ez az eredeti játéknak egy továbbfejlesztett, darkosabb – és szerintem jobb –verziója. Itt mindannyian egy gigantikus szörny bőrébe bújunk, megpróbáljuk elfoglalni Tokió-t, legyalulni ellenfeleinket és közben győzelmi pontokat szerezni. A játékot kétféleképp nyerhetjük meg: vagy mi gyűjtjük előbb össze a 20 győzelmi pontot, vagy lenyomjuk az összes ellenfelünk életerejét 0-ra. Kockadobós játék, tehát a szerencsefaktora nagy, viszont a kockákat kétszer újra dobhatjuk, van döntésünk, hogy bent maradunk-e Tokióban vagy kijövünk, ráadásul kártyákat is szerezhetünk, illetve a Gonoszságsávon (ez újítás az eredetihez képest) újabb lapkákat szerezhetünk, amivel tovább erősíthetjük gonosz szörnyünket. Tokió egy trükkös hely, hiszen, ha bent vagyunk és maradunk, körről körre növeljük győzelmi pontjainkat, igen ám, de mindenki, aki kint van, minket püföl, és így hamar rajta veszíthetünk a dolgon, gyógyulni pedig csak Tokión kívül tudunk, tehát néha ki kell jönnünk. Van egy szerencse-feszítés ebben a játékban, hogy meddig maradjak benn, mikor jöjjek ki, nyilván a kockadobások is meghatározzák ezt. Összességében azt tudom mondani, a legtöbbször az nyeri a játékot, aki jól érez rá erre a menjek-maradjak dologra. Vigyázat, gonosz játék! :)
Ez lett volna első körben a nagy társasjáték ajánlóm, elsősorban kezdő játékosok számára, illetve családoknak, ahol a gyerkőc, hát minimum iskolás. A következő részben egy pici szintet ugranék, továbbra sem fogok durva-heavy-euro játékokat ajánlani, árban is igyekszem majd max. 15 ezer forintig elmenni, de elsősorban olyan társasok lesznek terítéken, amelyekben a gondolkodás, a taktika, a stratégia már komolyabban jelen lesz.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.