Hello Mindenki!
Itt a második rész első felében két olyan társasjátékról írnék, amelyek alapvetően többszemélyes játékok, ám van ún. solo módjuk is, tehát egyedül is játszhatók. Kezdjük mindjárt a sort a talán legnépszerűbbel, A Mars terraformálása (2016., 1-5 játékos részére) nevű társassal. Jacob Fryxelius és testvéreinek társasjátéka egy félkooperatív, ám alapjában véve kompetitív játék, amelyben- mily meglepő – a Mars bolygót kell lakhatóvá tennünk. A társasról már annyi cikk és videó készült, hogy én most nem szeretnék beállni a sorba 123.-nak, aki újra leírja, azt, amit előttem már 122-en megtettek. Annyit azért a végére ideböknék, hogy négy kategóriában is Golden Geek Awards jelölt volt a játék (Év játéka, Év gémerjátéka, Legjobb stratégiai játék és Legjobb egyszemélyes játék). Ez utóbbi díj miatt foglalkoznék most egy kicsit vele.
Ebben a változatban használnunk kell a „Cégek korszaka” kiegészítő lapokat. A céges termelésen kívül a játék elején semmilyen extra termeléssel nem rendelkezünk. 14-es TR-rel kezdesz 20-as helyett. Nincsenek díjak és mérföldkövek. Viszont van egy semleges ellenfeled, akitől tudsz lopni, illetve az erőforrásait és a termelését tudod csökkenteni. A 14. generáció után még van lehetőség a palántákat növényzetlapkákra beváltani, de ezzel már nem növelhető az oxigénszint. A végső cél, hogy minél több GYP-t gyűjts, de ha a 14. generáció végére nem sikerül befejezni a terraformálást, akkor elvesztetted a játékot. A setupban mielőtt kiválasztod a kezdőlapkáidat, két semleges városlapkát és melléjük 1-1 növényzetlapkát kell lerakni a térképre. Fontos, hogy ezek nem a tieid és nem növelik az oxigénszintet. Ezután fel kell fedni 4 projektlapot, fel kell használni a költségüket és meg kell határozni a semleges lapkák helyeit. Először le kell tenni az első városlapkát balról jobbra, fentről lefelé haladva, költségértéküknek megfelelőt lépkedve. A második városlapkánál pedig pont fordítva kell eljárni. Végül pedig az óramutató járásával megegyezve kell lehelyezni a növényzetlapkákat fentről indulva a maradék két lap költségértéke alapján. Az illegális területeket mindig ki kell hagyni a számolásból. A többi szabály egyébként megegyezik az alapjáték szabályaival. Remélem, érthető voltam. Most már több egyszemélyes játékon vagyok túl, s bár több olyan játékom is van, amelynek van solo módja és még a kooperatív játékaimmal is játszottam már egyedül, nem beszélve az előző részben bemutatottakat, azt kell, hogy mondjam, ezidáig ezt élveztem a legjobban! Ennek a játéknak nagyon eltalálták az egyszemélyes módját, le a kalappal a készítők előtt. Ha még nincs meg Neked ez a játék, arra bíztatlak, hogy sürgősen szerezd be, ha viszont megvan, de még nem próbáltad ki egyedül, tegyél vele egy próbát, nem fogod megbánni, csak nehogy azután mindig egyedül akarj vele játszani. :)
A Scythe az első nagyobb beruházású játékom volt, s bár ritkán kerül elő, mégis az egyik kedvenc euro játékom. Jamey Stegmaier játéka 2016-ban az Év játéka lett (Golden Geek Awards), de emellett besöpörte a legjobb stratégiai játék, a legjobb tematikus játék, a legjobb grafika/prezentáció és természetesen a legjobb egyszemélyes játék díjakat is. Az egyszemélyes játékot 19 automa kártya ellen játsszuk. A készítők azt javasolják, hogy a csillagsáv kártyán (4 van belőlük, válaszunk ki egyet találomra) az egyik tech kockát a csillagsáv I mezőjére tegyük és mindaddig oda kerüljön, amíg legalább egyszer nem nyerünk. Az automa (vagyis az ellenfelünk) első alkalommal egy olyan frakció legyen, amelyik távol esik a miénktől. Ezután az automa kapja meg a tábláján jelzett hatalmat és harckártyá(ka)t (amelyeket természetesen ne nézz meg!). Az automa ezen felül kap még 5 pénzt, a népszerűségsávon a jelölőjét tedd a 10-es mezőre (végig itt is fog maradni), majd a karakterét és 2 munkását helyezd fel úgy, mintha ember játszana vele. A mechek, csillagok és a többi munkás pedig kerüljön a frakciótáblájára. Ezután keverd meg a 19 automa kártyát és fordítsd úgy, hogy a tetejükön legyen az I jel. Mint láthatod, az automának nincsenek épületei, fejlesztései, célkártyái, nem termel erőforrást, ugyanakkor az akciókért nem fizet költséget, nem használja az alagutakat, sem a mech képességeket, viszont a tavakat normál tartományként kezeli. Harci egységei a frakciótáblájára kerülnek vissza és másképpen fogja lehelyezni a csillagokat. Te viszont ugyanolyan szabályok szerint játszol, mintha valódi ellenfeled lenne.
A játékban te hajtod végre az első fordulót. A játék addig tart, amíg valaki le nem helyezi a 6. csillagját. Az automa minden egyes fordulóját egy automakártya fogja meghatározni. A kártya kétszínű (zöld és piros). Mindaddig a zöld sémát kell követni, amíg egy bizonyos esemény miatt majd a kártyát meg kell fordítani és onnan a piros mezőben levő szimbólumok lesznek majd érvényben. Amikor az automa kerül sorra, húzol egy lapot a pakliból (a legfelsőt) majd balról jobbra, fentről lefelé végrehajtod a rajta lévő utasításokat. Ez először mindig mozgás akció, majd ezután az automa dolgokat kap, végül pedig te kaphatsz toborzás bónuszt. Ezután meg kell nézni, hogy a csillagsáv kártyán mozgatjuk-e a tech jelölőnket egyel jobbra (ha elértük a sor végét, akkor a következő sor bal szélére helyezzük a kockát). A szabálykönyv részletesen leírja pl. a harcokat, mert az automa harcolhat harci egység és munkás ellen is. A játék végén különböző mennyiségű pénzt kap az automa a lehelyezett csillagokért, az általa elfoglalt tartományokért. Akinek a végén több a pénze, az nyeri a játékot.
Azt kell, hogy mondjam, nem könnyű nyerni még a legkönnyebb fokozaton sem az automa ellen. Sok függ attól, milyen frakciókat választasz, milyen játékostáblát magadnak és mennyire vagytok egymástól távol. Mivel kártyákat húzol fel, itt van némi szerencsefaktor, hogy milyen kártyát húzol éppen fel. Az sem mindegy, mikor fordul a zöld pirosba. Onnan tól tovább durvul a játék. :) A győzelemért meg kell izzadni, viszont annál édesebb lesz a végén a győzelem. És akkor jöhet a csillagsáv kártyán a következő nehézségi fokozat. Ha már ismered a játékot, játszottál vele, de még nem próbáltad egyedül, A Mars terraformálásához hasonlóan mindenképpen tegyél vele egy próbát. Csak nehogy itt is az legyen, hogy utána már csak egyedül akarsz vele játszani. :)
Folytatása következik! :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.